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=Interessantes, neues, spannendes=
*Randomized clinical trial of the effect of gum chewing on postoperative ileus and inflammation in colorectal surgery
**http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/bjs.9691/abstract
*Chest compression quality management and return of spontaneous circulation: A matched-pair registry study  Roman-Patrik Lukas, Andreas Bohn  Resuscitation 83 (2012) 1212-1218
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Anä 2006-05-24 Wo wächst der Pfeffer Brown,James.pdf
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;Weiterhin wäre eine kurze Beschreibung sowie Stichworte sehr sinnvoll, um den Artikel über die Suche auch zu finden.
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[[Spezial:Imagelist]]
=Grundlagen=
[[Media:AINS_2007-03_An%C3%A4_bei_Erkrankungen_der_Nebennierenrinde.pdf]]
=Anästhesie=
[[Media:Alkoholabusus_An%C3%A4sthesie.pdf]]
[[Media:An%C3%A4_2006-09_Faktorenkonzentrate_zur_Therapie_periop_Koagulopathie.pdf]]
===Geburtshilfe===
Practice guidelines for obstetric anesthesia: an updated report by the American Society of Anesthesiologists Task Force on Obstetric Anesthesia.
Anesthesiology Apr 2007; 106(4) :843-63
Clinical update: obstetric anaesthesia.
Cyna AM Dodd J. Lancet 2007 Aug 25; 370:640-2
[Anaesthesia, a cause of fetal distress?]
Bonnet MP Bruyere M Moufouki M et al. Ann Fr Anesth Reanim 2007 Jul-Aug; 26:694-8
Neuraxial anesthesia for cesarean delivery in a parturient with type 1 von Willebrand disease and scoliosis.
Butwick AJ Carvalho B. J Clin Anesth 2007 May; 19:230-3
A series of anesthesia-related maternal deaths in Michigan, 1985-2003.
Mhyre JM Riesner MN Polley LS et al. Anesthesiology 2007 Jun; 106:1096-104
Anesthesia-related maternal mortality: a pat on the back or a call to arms?
D'Angelo R. Anesthesiology 2007 Jun; 106:1082-4
Failed intubation in obstetrics.
Quasim S. Int J Obstet Anesth 2007 Jul; 16:300-1
Knotting of an epidural catheter: a rare complication.
Arnaoutoglou HM Tzimas PG Papadopoulos GS. Acta Anaesthesiol Belg 2007; 58:55-7
Bibliography. Current world literature. Obstetric and gynecological anaesthesia.
Curr Opin Anaesthesiol 2007 Jun; 20:284-6
Obstetric anaesthetic deaths in context.
Moore PA Cooper GM. Curr Opin Anaesthesiol 2007 Jun; 20:191-4
The role of the anaesthetist in the management of the pre-eclamptic patient.
Dyer RA Piercy JL Reed AR. Curr Opin Anaesthesiol 2007 Jun; 20:168-74
Effects of intrathecal and i.v. small-dose sufentanil on the median effective dose of intrathecal bupivacaine for Caesarean section.
Wang LZ Zhang YF Tang BL et al. Br J Anaesth 2007 Jun; 98:792-6
Gerard W. Ostheimer Lecture 2006: What's New in Obstetric Anaesthesia? Contributions from the 2005 literature.
Fernando R. Int J Obstet Anesth 2007 Jul; 16:236-40
Lumbar tattoos, magnetic resonance imaging, and obstetric anesthesia: what do they have in common?
Kuczkowski KM. J Anesth 2007; 21:293
Is there a role for test-dosing through the Tuohy needle?
Balestrieri PJ. Int J Obstet Anesth 2007 Jul; 16:296
Manual displacement of the uterus during Caesarean section.
Kundra P Khanna S Habeebullah S et al. Anaesthesia 2007 May; 62:460-5
Maternal and neonatal outcome after cesarean section: the impact of anesthesia.
Gori F Pasqualucci A Corradetti F et al. J Matern Fetal Neonatal Med 2007 Jan; 20:53-7
Parturients expect safe and clean regional anesthesia.
Moen V Dahlgren N Irestedt L. Anesthesiology 2007 Apr; 106:878-9; author reply 879-81
Practice guidelines for obstetric anesthesia: an updated report by the American Society of Anesthesiologists Task Force on Obstetric Anesthesia.
Anesthesiology 2007 Apr; 106:843-63
Always all information in the delivery room--paternalism the other way around?
Gardelof B. Int J Obstet Anesth 2007 Jul; 16:291
Influence of injection rate of hyperbaric bupivacaine on spinal block in parturients: a randomized trial.
Singh SI Morley-Forster PK Shamsah M et al. Can J Anaesth 2007 Apr; 54:290-5
Epidural volume.
Co A Connelly NR. Int J Obstet Anesth 2007 Jul; 16:291-2
Non-surgical management of intracranial subdural hematoma complicating spinal anesthesia.
Verdu MT Martinez-Lage JF Alonso B et al. Neurocirugia (Astur) 2007 Feb; 18:40-3
. The relative potencies for motor block after intrathecal ropivacaine, levobupivacaine, and bupivacaine.
Camorcia M Capogna G Berritta C et al. Anesth Analg 2007 Apr; 104:904-7
Effect of intravenous vasopressor on spread of spinal anaesthesia and fetal acid-base equilibrium.
Cooper DW Gibb SC Meek T et al. Br J Anaesth 2007 May; 98:649-56
Placental transfer of bupivacaine enantiomers in normal pregnant women receiving epidural anesthesia for cesarean section.
de Barros Duarte L Moises EC Carvalho Cavalli R et al. Eur J Clin Pharmacol 2007 May; 63:523-6
The effect of colloid and crystalloid preloading on thromboelastography prior to Cesarean delivery.
Butwick A Carvalho B. Can J Anaesth 2007 Mar; 54:190-5


Gerard W. Ostheimer "What's New in Obstetric Anesthesia" Lecture.
==Allgemein==
Fernando R. Anesthesiology 2007 Mar; 106:615-21
*http://clincalc.com/


Anaesthesia for emergency caesarean section, 2000-2004, at the Royal Women's Hospital, Melbourne.  
*https://www.sop-notaufnahme.de
Popham P Buettner A Mendola M. Anaesth Intensive Care 2007 Feb; 35:74-9


Risks of regional anaesthesia for caesarean section: women's recall and information sources.  
http://www.aerztekammer-bw.de/
Cheng WY Cyna AM Osborn KD. Anaesth Intensive Care 2007 Feb; 35:68-73


Postdural puncture headache in obstetrics: is it really a "benign" complication, and how can we prevent and treat it effectively?]
http://www.cd.haemostase.info
Valldeperas MI Aguilar JL. Rev Esp Anestesiol Reanim 2006 Dec; 53:615-7


American Society of Anesthesiologists' Practice Guidelines for Obstetric Anesthesia: update 2006.  
http://www.wissenschaftliche-verlagsgesellschaft.de/CTJ/CTJ.HTM Paul-Ehrlich-Gesellschaft Empfehlungen
Hawkins JL. Int J Obstet Anesth 2007 Apr; 16:103-5


Assessing regional blocks before Caesarean section.  
http://www.physioklin.de/
Dhileepan S. Int J Obstet Anesth 2007 Apr; 16:192


==Regionalanästhesie==
https://www.msdmanuals.com/de/profi
[[Media:Orthop%C3%A4de_2004_Regionalan%C3%A4_in_der_Ortho.pdf]]


AINS 2007-03 Pharmakotherapie, Physostigmin post OP, ZAS
==Innere, Allgemeinmedizin==
http://www.thieme-connect.de/ejournals/pdf/ains/doi/10.1055/s-2007-974580.pdf
*http://www.​priscus.​net/
**Die PRISCUS-Liste führt 83 Medikamente aus 18 Klassen auf, die bei alten Menschen potenziell problematisch sein können und die mit Zurückhaltung verwendet werden sollten
*http://www.​umm.​uni-heidelberg.​de/​ag/​forta/
**Die FORTA-Liste betrachtet typische Alterskrankheiten (arterielle Hypertonie, Herzinsuffizienz, KHK und Schlaganfall, Vorhofflimmern, COPD, Osteoporose, Diabetes, Demenz, Depression, Schlafstörung, chronischer Schmerz, M. Parkinson, Inkontinenz und onkologische Erkrankungen) und klassifiziert die Medikamente nach ihrer Tauglichkeit für den Einsatz im Alter (Tab. 3 und Kasten auf S. 56)
*Die sog. STOPP/START-Liste gibt nach Organsystemen untergliedert Hinweise, welche Medikamente im Alter nicht eingesetzt werden sollten (STOPP-Kriterien). Sie erwähnt aber auch Krankheiten und Medikamente, die häufig „vergessen“ werden, obwohl sie gut behandelbar bzw. wirksam sind (START-Kriterien, z. B. Laxanzien bei chronischer Opiatanalgetikaeinnahme, Betablocker bei KHK und Herzinsuffizienz, ACE-Hemmer bei diabetischer Nephropathie oder die jährliche Impfung gegen Influenza). Die Liste existiert nur auf Englisch (download über Google „STOPP/START criteria for potentially inappropriate prescribing in older people: version 2“, dann „supplementary data“ anklicken).


=Intensivtherapie=
==Anästhesie==
[[Media:Benzing_Fl%C3%BCssigkeitstherapie_ARDS_Intensivmedizin_2001.pdf]]


[[Media:Dialyse_Kompakt2.pdf]]
==Notfallmedizin==
*http://www.agnn.de
*http://www.agnnw.de
*http://www.band.de
*http://www.notarzt.de
*http://www.cirs-notfallmedizin.de


[[Media:Dt.MedWochenscht_2003_Das_akute_Nierenversagen.pdf]]
==Intensivmedizin==
*Oxford Textbook of Critical Care (2 ed.)
**https://oxfordmedicine.com/view/10.1093/med/9780199600830.001.0001/med-9780199600830
*[[http://www.uni-duesseldorf.de/AWMF/]]
*[[http://www.intensetimes.eu Intensetimes Newsletter intensive and critical care]]
*[[http://www.echobasics.de Echobasics, alles zu TTE, TEE]]


=Notfallmedizin=
==Schmerztherapie==


==Transfusionsmedizin==
Fachinformationen des Paul-Ehrlich-Instituts zu Blut und Blutprodukten:
[http://www.pei.de/cln_042/nn_431672/DE/infos/fachkreise/blut-fach/blut-fach-node.html]


=Schmerztherapie=
„Hämotherapie“ der DRK Blutspendedienste:
[http://www.drk-blutspende.de/haemotherapie/haemotherapie.php]


==CIRS Critical incident reporting system==
https://www.cirsmedical.ch/Deutschland/
http://www.cirs-notfallmedizin.de


=Gesundheitspolitik=


Rivers E, Nguyen B, Havstad S, et al: Early goal directed therapy in the treatment of severe sepsis and septic shock. N Eng J Med 2001; 345 (19): 1368-77
*http://www.aerzteblatt.de/archiv/161415/Patientensicherheit-Risikofaktor-Bettenknappheit
[http://content.nejm.org/cgi/content/abstract/345/19/1368]


noch besorgen!!!
=Alternativ, Impfen, Eso, Öko....=
*http://www.zeit.de/2015/10/masern-impfung-autismus-bildung-berlin-kalifornien

Aktuelle Version vom 30. Dezember 2023, 14:58 Uhr

Interessantes, neues, spannendes

  • Randomized clinical trial of the effect of gum chewing on postoperative ileus and inflammation in colorectal surgery
  • Chest compression quality management and return of spontaneous circulation: A matched-pair registry study Roman-Patrik Lukas, Andreas Bohn Resuscitation 83 (2012) 1212-1218


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Bsp

Anä 2006-05-24 Wo wächst der Pfeffer Brown,James.pdf

Weiterhin wäre eine kurze Beschreibung sowie Stichworte sehr sinnvoll, um den Artikel über die Suche auch zu finden.

Allgemein

http://www.aerztekammer-bw.de/

http://www.cd.haemostase.info

http://www.wissenschaftliche-verlagsgesellschaft.de/CTJ/CTJ.HTM Paul-Ehrlich-Gesellschaft Empfehlungen

http://www.physioklin.de/

https://www.msdmanuals.com/de/profi

Innere, Allgemeinmedizin

  • http://www.priscus.net/
    • Die PRISCUS-Liste führt 83 Medikamente aus 18 Klassen auf, die bei alten Menschen potenziell problematisch sein können und die mit Zurückhaltung verwendet werden sollten
  • http://www.umm.uni-heidelberg.de/​ag/​forta/
    • Die FORTA-Liste betrachtet typische Alterskrankheiten (arterielle Hypertonie, Herzinsuffizienz, KHK und Schlaganfall, Vorhofflimmern, COPD, Osteoporose, Diabetes, Demenz, Depression, Schlafstörung, chronischer Schmerz, M. Parkinson, Inkontinenz und onkologische Erkrankungen) und klassifiziert die Medikamente nach ihrer Tauglichkeit für den Einsatz im Alter (Tab. 3 und Kasten auf S. 56)
  • Die sog. STOPP/START-Liste gibt nach Organsystemen untergliedert Hinweise, welche Medikamente im Alter nicht eingesetzt werden sollten (STOPP-Kriterien). Sie erwähnt aber auch Krankheiten und Medikamente, die häufig „vergessen“ werden, obwohl sie gut behandelbar bzw. wirksam sind (START-Kriterien, z. B. Laxanzien bei chronischer Opiatanalgetikaeinnahme, Betablocker bei KHK und Herzinsuffizienz, ACE-Hemmer bei diabetischer Nephropathie oder die jährliche Impfung gegen Influenza). Die Liste existiert nur auf Englisch (download über Google „STOPP/START criteria for potentially inappropriate prescribing in older people: version 2“, dann „supplementary data“ anklicken).

Anästhesie

Notfallmedizin

Intensivmedizin

Schmerztherapie

Transfusionsmedizin

Fachinformationen des Paul-Ehrlich-Instituts zu Blut und Blutprodukten: [2]

„Hämotherapie“ der DRK Blutspendedienste: [3]

CIRS Critical incident reporting system

https://www.cirsmedical.ch/Deutschland/ http://www.cirs-notfallmedizin.de

Gesundheitspolitik

Alternativ, Impfen, Eso, Öko....